Maler maler væg rød. 07.01.22
At male - bare male
Det er mig, der maler.
Små pensler, store pensler,
ruller.
Se, jeg maler en te kande.
Og jeg maler rødt.
Røde vægge, røde rum. Masser af
rødt.
Over det hele.
”Tupilakakrylmaleri”
Akrylmaleri på papir. De fleste
65x100 cm, enkelte større.
Tupilak er vredens og hævnens
figur. Tupilak – stedfortrædende
kriger. Når vi mennesker skal
holde masken og spille det
civiliserede spil, mens vi
samtidig har vores blodtørstige
små rovdyr ude for at dræbe og
hævne.
Tupilak – stedfortrædende
kriger. Du sender en tupilak mod
din fjende og kan selv sidde
derhjemme i fred og ro, mens
tupilakken gør det af med ham.
Tupilakken er en sej lille
kriger. Den svømmer langt i de
iskolde vande for at nå frem til
fjenden og konfrontere ham.
Satans udholdende. Den er
bevæbnet med din krigeriske
vrede. Tupilakken er et våben,
et langdistancevåben affyret af
dig. Du har fingeren på
aftrækkeren. Det er din vrede,
dit had, din krig.
Uretfærdighed udløser vreden og
ønsket om hævn. Er man blevet
uretfærdigt behandlet, og hvem
er ikke det – så skal vreden
udløses. Dampen skal lukkes ud.
Vreden er en farlig drivkraft.
Nogen kommer til skade, hvis den
ikke styres.
Som ved alle dødbringende våben,
er der en alvorlig risiko ved
brug af tupilak, og det er, at
hvis fjendens åndelige kraft er
større end din, og det kan man
jo ikke nødvendigvis vide på
forhånd. Hvis det er tilfældet,
kan tupilakkens ødelæggende
kraft vendes mod dig selv og slå
dig ihjel. En forfærdende
rekyl.
Tupilakken er i gammel tid
fremstillet af åndemaneren ud af
lidt dyreknogler, noget der
tilhørte offeret, klude etc. Så
blev der sunget og messet over
den, og den blev vakt til live
ved at suge på ejerens kønsdele.
Dens kendetegn er opspilede
øjne, næsebor og et stort gab
med tænder, ofte stående med en
dyremaske mellem benene.
Luft og vand er tykt af
tupilakker på vej hid og did for
at hævne uretfærdigheder. Der er
rigtig mange af dem ude på
mission, for der er begået
rigtig mange uretfærdigheder,
der skal hævnes. Under
havoverfladen er trafikken tæt.
Blandt de indædt fremadjagende
målbevidste tupilakker er der
også mange venligsæler og andre
fisk. De er ikke part i vredens
og hævnens algoritmer.
Venligsæler er søde og
sympatiske. De har ikke noget
med tupilakkerne at gøre. De er
modsætningen til de psykopatisk
fræsende tupilakker. De kommer
med fred. Venligsælerne smiler
meget. De har ingen dagsorden,
de lever i nuet.
Ole Tophøj, november 2020 rev.
januar 22
En arm og en tekande.
Tingmaleri.
Selv om IT og virtual reality
er her, lever vi stadig og
samtidig i den gammelkendte
virkelighed med alt, hvad det
indebærer af møje og besvær. Vi
kommer aldrig ud af
afhængigheden af tingene. Vi har
brug for dem, de hjælper os med
de daglige gøremål.
En ny ting kan føles
ligegyldig og udskiftelig,
hvorimod en gammel brugt ting
gradvis opnår personlighed og
derigennem en tiltagende
menneskelighed, hvorfor de til
slut kan ende med at få malet
ansigt på. Ophøjet til noget
menneskeligt ligesom i Disneys
og HC Andersens eventyr, hvor
legetøjet får liv.
Der er et system, et hierarki
mellem alle ting i verden, hvor
målestokken er hvor tæt på
mennesket, tingen befinder sig.
Jo tættere på mennesket, jo
højere placering. Tingene kan
bevæge sig på denne skala fra
bunden mod toppen. Med tiden
bliver relationen til mennesket
tættere.
Eksempel: Tekanden er helt
klart en højere stående ting på
ranglisten end spanden.
Fremstilling af tekanden har
krævet flere ressourcer end
fremstilling af spanden.
Tekanden hører til i
kultureliten. Slitagen er
minimal, den holder længe.
Spanden derimod hører hjemme i
grovproduktionen. Den slides op,
smides ud og erstattes.
Én ting er, at... kan man
starte en sætning med og derved
sætte tingene op imod hinanden.
Men en ting er først og fremmest
en ting. Det gælder også en
spade. En spade er en spade, kan
man også starte en sætning med,
og dermed mener man, at skære
igennem nydelig indpakning og gå
til benet. Det har ovenikøbet en
folkelig resonans. Fordi alle
ved, at politikere taler udenom
og forskønner tingene, er der et
behov for at gennemskue, hvad
det drejer sig om. En rose er en
rose. En tekande er en tekande.
Bogstavelige
erkendelser, der sætter tingene
på plads og ikke lover mere, end
der kan holdes.
Tingen er motivet.
Uden ting, intet billede. Der
var en gang en ting og en
tekande. Ting kan være
omfattende. Det kan for eksempel
være alting. Hele universet. Så
bliver det så stort, at tekanden
forliser. Det bliver en
mængdebetegnelse.
Nyhed i radioavisen: ”Der er
fundet en arm...” Det er fra
ubåds mordet.
Hvis den er løsrevet fra
kroppen og dermed har mistet sin
naturlige sammenhæng med
kroppen, er den så blevet en
ting i stedet for det, den var
før? Nej, det bliver den aldrig.
Ting er noget, mennesker har
lavet.
Ole Tophøj december 2017 –
revideret januar 2022
|