"Tupilak". 2018
Akryl på papir. De fleste 65x100 cm. Enkelte
større. |
 |
Tupilak –
stedfortrædende kriger. Du sender en tupilak mod din fjende
og kan selv sidde derhjemme i fred og ro, mens tupilakken
gør det af med ham. Tupilakken er en sej lille kriger. Den
svømmer langt i de iskolde vande for at nå frem til fjenden
og konfrontere ham.
Luft og vand er tykt af tupilakker på vej hid og did for at
hævne uretfærdigheder.
|
|
|
"Ting - eksempler". Olie på lærred. 2004
- 2020. |
 |
|
Almindelige
ting i verden. Hvordan tager vi tingene? Bogstaveligt?
|
"African Model".
Maleri på masonit, lærred, papir. 2015 - 19
 |
Min far
havde købt en lille afrikansk skulptur. 3 sorte negre
siddende ovenpå hovedet af hinanden udført i mørkt træ. Jeg
kunne mærke det. Fornemmelsen i kroppen. Kropskontakt. Kan
man sidde sådan? Røv på hoved.
Om det overhovedet kan lade sig gøre i virkeligheden? Det er
ikke noget krav. Akrobatik eller skulptur. I billedet kan
alting ske.
|
|
"Stedmorblomster." At tabe ansigtet i
altankassen.
Akryl på papir. ca. 100x150 cm 2015 |
|
 |
Blomsten med den skarpe retro skægmode. En
stumfilmsindianer. En fuckface tatovering midt i alt det
hudfarvede. |
|
|
”Bugtende streg.".
Computertegning. 2014 |
|

|
En blød og buet streg, der danner
figurer undervejs, mens den fortsætter uanfægtet. Den
slynger sig lystigt bugtende af sted. Stregen er på eventyr.
Billedet er lavet på computeren med musen som tegneredskab.
Billedet er rundt. |
|
|
|
|
”De Hovedløse".
Maleri på papir. 2013 - 18 |
 |
|
Med ansigt på brystet og en hals,
der slutter som en lille skorsten på toppen af kroppen. Sådan ser de ud. Et
ansigt, applikeret på brystet - og ikke noget hoved på halsen. Der er tale om en
menneskerace, der blev fundet i udkanten af verden af europæiske
opdagelsesrejsende i 1300tallet. Siden er der ikke rigtigt kommet yderligere
oplysninger. Findes de alligevel ikke? Er det bare noget, vi har drømt? |
_________________________________________________________________________________________________________________________ |
|
”Lav Opløsning, hjemmelavede pixler.”
Maleri. 2011-12. |

"Lav opløsning"-billederne
er maleri på lærred eller andre materialer som
bordplader, papir og trælægter. Lav opløsning betyder
manglende information. Billeder med mangelfuld information. |
____________________________________________________________________________________________________________________________
|
”Kvadrat, Cirkel og Bedøvende Orange.”
Maleri på udsavet MDF-plade. 2009. 100 x 113 cm.
|

Med Stiksaven som Blyant.
Det skarpe snit. Som en skabelon, en slags sort/hvid grafik.
Eller et digitalt Enten/eller. Enten er der plade eller der
er hul. Udsavede billeder i ramme. Rammen er en vigtig del
af helheden for den holder rent faktisk sammen på det hele.
Rammen er det bærende skelet. Indenfor rammen er baggrunden
fjernet, savet ud. Der er hul igennem til den hvide væg.
Figuren eller tegnet står tydeligt frem.
Cirkler, stillestående
eller som tandhjul drejende og kvadrater i roterende
bevægelse er de dominerende former i denne serie. De
aktiverer hele lærredet og slynger energi ud i rummet.
Forandringens store tandhjul driver historien frem. Tiderne
skifter. Alting skal forandres. Fortiden brænder op. |
___________________________________________________________________________________________________________________________
|
”Soldaterne på Fortet”
Acryl på papir. 2008. Ca. 150 x 300 cm.
|

Store pixler i billeder
ingen hindring. Ved hjælp af vores tillærte erfaring i
afkodning af billeder kan vi fremkalde billedet selv.
Billedet af soldater i forskellige former for aktion og
bevægelse. Soldaterne er èt med deres fysiske aktivitet.
Individet smelter sammen med gruppen. Soldaten er blevet en
central figur i Samtidsdanmark. Udsendt til fjerne lande i
aktion på liv og død for vores demokratiske idealer. |
______________________________________________________________________________________________________________________________
”Skrækkelige Ansigter”
Foto. 2008.
Udvalgte eksempler. Serien omfatter
flere billeder.
|
Ansigtet
kan stivne og blive til en maske.
Indenfor ansigtskonturen har vi
ansigtstrækkene. Udenfor er der
intet. |
______________________________________________________________________________________________________________________________
|
|